Christmas @ the Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nathalie Schutter - WaarBenJij.nu Christmas @ the Red Centre - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Nathalie Schutter - WaarBenJij.nu

Christmas @ the Red Centre

Door: Nathalie Schutter

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

28 December 2010 | Australië, Alice Springs

Op 22 december heb ik Perth verlaten voor een trip (groep van 15 personen) to the Red Centre (Alice Springs). Ik had een shuttle bus gereserveerd om naar het vliegveld te komen Ik verliet het westen voor een trip at the Outback . The Outback (betekent: Far far away) ligt in het midden van Australie.
Natuurlijk had mijn vliegtuig vertraging en heb ik weer 2 uur doorgebracht een in een vliegveld waar niets te doen was. De vlucht van Perth naar Alice Springs is ongeveer 3 uur (8,5 uur tijdverschil met Nederland)
Eenmaal aangekomen in Alice Springs verbleef ik een nacht in een hostel in een 16 persoonskamer. De volgende ochtend zal ik vroeg vertrekken naar the Outback, dus besloot ik nog wat boodschappen te doen voor de trip (overigens het is best duur hier, 2 flessen water en wat snoep en een salade voor 28 dollar ’ongeveer 20 euro’). Het was inmiddels avond geworden en er liepen zeer rare snuiters in het dorp rond. Later begreep ik dat dit ging om de mensen die verstoten zijn uit de stammen van de aboriginals ( de oorspronkelijke bewoners van Australië)
23-12-2010
De volgende ochtend moest ik vroeg opstaan en had mijn wekker om 5 uur gezet maar ik was al wakker om 4 uur. Ik ben er maar uit gegaan, en heb mijn spullen gepakt om de kamer zachtjes te verlaten. Er was een rare jongen op het terrein, het leek of die in een andere wereld was. De jongen heeft mij 15 minuten zitten aanstaren vanaf een ½ meter afstand en ik zei hem gedag maar zei helemaal niets. Het was wel een beetje eng.
Ik werd de om 5.55 uur opgehaald door de bus wat meer lijkt op een vrachtwagen dan een bus maar, het was comfortabel. De eerste stop was bij een wegrestaurant waar de eigenaar een Camelstation had, de grootste exporteur is in kamelen over de hele wereld. Ik zag daar voor een het eerst een Dingo (een wilde hond uit Australie) en de eigenaar had ook een Emu en meerdere Kangaroos als huisdier.
De rit naar de the outback was ongeveer 5 uur(450 km) rijden. Aangekomen in ons kamp, had ik een tent voor mij alleen (heerlijk nadat je een week met meer dan 10 mensen op een kamer hebt gelegen). Wanneer wij uitgepakt hadden stond er gelijk een wandeling op het programma naar the Ayers Rock ofwel Uluru. Het was een prachtige wandeling en ik kreeg een hoop verhalen te horen over hoe geografie van the rock en hoe de aboriginals dachten over het ontstaan van the rock. Het was wel een erg zware wandeling want het was inmiddels 36 graden.
Aan het eind van de dag, gingen wij naar de zonsondergang van Ayers Rock en tot onze verbazing was er champagne en er waren snacks. Dit was omdat het bijna kerstmis was. Wat een mooie belevenis is dat, zonsondergang met champagne in een mooie omgeving. Het was een vermoeiende dag en vroeg naar bed, want de volgende dag worden wij weer vroeg gewekt. ’s Nachts werd ik wakker gemaakt door een vreemd geluid en huilende Dingo’s. Geen oog dichtgedaan natuurlijk de rest van de nacht. Als je je bedenkt dat je in the middle of niets bent en je hoort vreemde dingen. Later bleek het vuurwerk te zijn en daar reageren Dingo’s op.
24-12-2010
4.15 uur was de wake up call, Wij gingen naar de Zonsopkomst bij the Olga’s(Kata tjuta). Na de zonsopkomst gingen wij een wandeling maken door deze gebergten. Het was 5 km maar het voelde als 30km want het was 36 graden(8.30 uur) en een hoop geklim. Maar ondanks dit, had ik dit niet willen missen. Prachtige natuur is hier zeg. Na de zonsopkomst en de wandeling weer de bus in voor lange reis(300 km) naar Kings Canyon (waar ik overigens weer records verbreek in slapen). De gids had een heerlijk maaltijd gemaakt op de BBQ. De gids voor onze reis is ook de kok en de chauffeur, respect voor deze man.
25-10-2010
Ook vandaag stond een wandeling op het programma. Het zou de zwaarste wandeling tot nu toe zijn. De groep werd in 2-en gesplitst omdat niet iedereen de zware wandeling wilde doen. Ik koos voor de zware wandeling over de heartattack (hartaanval) route. Het was een wandeling van 8 km met veel klimmen en afdalingen. En daarnaast was het 39 graden. Het werd een wandeling van 4 uur. Het was de mooiste wandeling in Australie voor mij tot nu toe. Ik was doodop na de wandeling maar het was het waard. Na de wandeling stond er weer een lange bustocht op het programma naar een range met aboriginals inwoners. Het was een route over een onverharde weg genaamd de ‘dirt road’. Onverhard kan je wel zeggen, we vlogen soms een meter van onze stoel. De rit duurde 3 uur en ik heb ervan 2,5 geslapen. De gids kon niet begrijpen dat ik kon slapen in een bus waar je een meter van je stoel vliegt. Op deze range was alcohol niet toegestaan maar omdat het kerst was zijn wij eerst gestopt bij de Kings Creek om daar te zwemmen en te eten/drinken. Het was een mooie dag. Aagekomen in de nieuwe tentenkamp, leek het wel maanden onbewoond, want er waren miljoenen insecten overal, kikkers in de wc en een muis(mr. Bojangles) in mijn tent.
26-12-2010
De laatste dag in the Red Centre, waar ik kennis heb mogen maken met de schilderijen van de Aboriginals en zelf ook geprobeerd te schilderen als een Aboriginal. Na de lunch terug naar Alice Springs, met een stop waar je wallabies kan spotten. Alleen de wallabies waren er niet, het was te heet. Eenmaal terug in Alice Springs , en alle passagiers afgedropt waren nodigde de gids mij nog uit om wallabies te spotten op een andere locatie maar ook daar was het te warm. Om de kerst en de trip af te sluiten hebben wij als groep ’s avonds gegeten in bar-restaurant Bojangles genaamd waar je via internet het restaurant kan zien en eventueel een drankje kan kopen voor de bezoekers (te grappig) Inmiddels was ik weer terug in het hostel, waar ik na het eten als een blok in slaap viel.
27-12-2010
De gids had dezelfde kamer als ik en heeft ’s morgens voor mij ontbijt gehaald. Hoe aardig is dat?! Om 11.15 uur ging mijn vliegtuig, naar Melbourne. Ik kreeg een lift van een stel zeer lieve fransen (overigens de eerste die ik hier gezien heb) Op naar nieuwe belevenissen.
Weer 1,5 uur later in de tijd, het is hier 10 uur later als in Nederland.

  • 28 December 2010 - 00:40

    Rene:

    Zo dat was een aardig verhaaltje voor het slapen gaan. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ik ben trots op je dikke x

  • 28 December 2010 - 00:41

    Rene:

    Zo dat was een aardig verhaaltje voor het slapen gaan. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ik ben trots op je dikke x

  • 28 December 2010 - 00:41

    Rene:

    Zo dat was een aardig verhaaltje voor het slapen gaan. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ik ben trots op je dikke x

  • 28 December 2010 - 08:03

    Ester :

    Hoi Naat,

    Echt niet normaal hoeveel je tot nu toe al hebt gedaan! Heel erg leuk om te lezen. Best wel spannend af en toe hoor het al die gekkerds die je tegenkomt. Kijk uit hoor meis, je bent maar een klein blond vrouwtje in een heel groot en ruig land...

    Doeiiii en xx Es

  • 28 December 2010 - 08:39

    Mama:

    Hoi Lieve Naatje

    Wat een belevenissen allemaal , respect voor je , al die zware wandelingen .
    pfff Ga je op vakantie , je kan beter werken is minder vermoeiend .

    Maar ik lees tussen alles door , dat je het heel erg naar je zin hebt, goed dat Papa er niet bij is met al die insecten etc hihi

    Nou we spreken elkaar vast weer snel , en voorzichtig he je bent een hele mooie meid voor die mannen daar. we willen je heel terug , met alleen maar mooie verhalen.

    Kus Mams

  • 28 December 2010 - 09:46

    Richard En Elvira:

    Alsof je er al weken bent, leuk hoor wat je allemaal al gedaan hebt. Je hebt Mr. Bojangels toch wel mee in je rugzak he:) En wel genoeg eten he, met al die wandelingen blijft er straks niks van je over.
    Je volgende verhaal lezen we in Dubai.

    XXX

  • 28 December 2010 - 09:59

    Daan:

    Eng nek op die berg! Leuk verhaal weer!

    Veel plezier nog!

    Kus

  • 28 December 2010 - 10:33

    Marga Krijgsman:

    Nathalie,
    Je bent wel een kei hoor, als die vermoeiende wandelingen achter elkaar. Wel apart om Kerst op deze manier te vieren. Een ervaring voor het leven, deze reis.
    Marga

  • 28 December 2010 - 18:26

    Deb:

    Wauw skattie...wat een belevenissen allemaal!!
    En echt great respect voor je...ik ben gewoon jaloers op je moed en durf hahaha...
    Geniet ervan en keep us posted!

    Dikke kus XX

  • 28 December 2010 - 22:47

    Carola:

    Hey Nath,

    Goed om te zien dat je de kerst goed bent doorgekomen! Heb je mn sms nog gehad? of komt die niet aan?

    gr. Carola

  • 29 December 2010 - 04:06

    Naath:

    Hallo lieve vriendjes, bedankt voor alle lieve, mooie en fijne berichten via internet of sms! Ik krIjg ze allemaal! Mam, het is hier heaven voor papa. Want The Ashes zijn bezig,kampioenschap cricket. Het is hier reuze druk in de stad xxx aan iedereen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Nathalie

Actief sinds 29 Dec. 2009
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 69820

Voorgaande reizen:

03 Maart 2014 - 26 Maart 2014

23 dagen Verenigde Staten

16 September 2013 - 03 Oktober 2013

Alicante

05 Mei 2013 - 12 Mei 2013

Fuertaventura

06 September 2012 - 20 September 2012

Blanes/Barcelona

02 November 2011 - 09 November 2011

Israël

16 December 2010 - 09 April 2011

australie (verre reis)

22 Januari 2010 - 01 Februari 2010

skieen (korte vakantie)

10 Oktober 2009 - 17 Oktober 2009

marokko (korte vakantie)

06 Januari 2009 - 23 Januari 2009

Costa Rica (rondreis)

01 September 2007 - 01 Oktober 2007

indonesie (verre reis)

Landen bezocht: