Van NSW naar Queensland - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Nathalie Schutter - WaarBenJij.nu Van NSW naar Queensland - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Nathalie Schutter - WaarBenJij.nu

Van NSW naar Queensland

Door: Nathalie Schutter

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

02 Februari 2011 | Australië, Surfers Paradise

Van New South Wales naar Queensland
Na een prachtige reis door New South Wales, waar wij van de prachtige flora en fauna hebben mogen genieten. Zijn wij vandaag (inmiddels gisteren, internet begaf het weer) aangekomen in Queenland. De staat waar het allemaal gebeurt is. De overstromingen bedoel ik daar mee, en waar vannacht een Cyclone staat te wachten van 600km breed en met 250km/uur, de stad Cairns moet gaan vernietigen. Inmiddels zijn er 10.000 mensen geëvacueerd. Maar gelukkig is Queensland behoorlijk groot en zitten wij meer dan 1700km verwijderd van deze stad.
Maar eerst even terugblikken op de afgelopen 2 weken:
René kwam aan in de grote stad Sydney. Waar ik iemand nog nooit zo vaak: “wow, wat mooi, zie je dat etc.” heb horen zeggen. En dat ongeveer de hele vakantie door. Misschien ben ik na 6 weken Australië al een beetje te verwend of zo, maar dat heb ik niet meer hoor…… Inmiddels 2 weken in onze camper ofwel Spaceship hebben wij een hoop gezien, geleerd en meegemaakt.
Wij hebben geleerd hoe wij zonder water…. moesten douchen, eten maken en tanden te poetsen. Door gebruik te maken van ingezameld water, creekjes, zeeën, en rivieren. Vervolgens was het ook nog wel eens een opgave om een fatsoenlijke toilet te vinden. Op sommige campings had je vaak niet meer dan een gat in de grond waar het nodige al in gedaan was en waar de dieren(lees: spinnen, mieren, muggen, dingo’s, bacteriën) uit de omgeving af en toe flink plezier maakten en waar wij dan weer op ons gemakkie moesten gaan zitten. Maar wij hebben ook geleerd: om met 2 kookpitjes in het donker en met veel wind te koken, Te slapen in de bush, waar ’s nachts van alles gebeurden om ons heen(vergeet niet dat wij met ons hoofd bijna buiten lagen). Wij hebben ook geleerd dat benzine, bij het ene pompstation soms meer dan 10 cent verscheeld als met de ander, en deze zitten dan een poep en scheet van elkaar verwijderd. Daarnaast hebben wij ook geleerd in grote steden boodschappen te doen, want daar is het vele malen goedkoper. Oh ja… wat wij ook geleerd hebben is, niet zonder zonnebrand in de zon te gaan liggen, want je verbrand levend ( de nodig knieën, ruggen, benen en neuzen waren af en toe een beetje medium rare gebakken).
Wij hebben ook veel meegemaakt. Wij hebben veel gereden ruim 1800 km waar grevelwegen en onverharde wegen, toch wel de meest bereden wegen waren(qua uren dan…). En natuurlijk allemaal aan de linkerkant van de weg he( behalve René dan… die vergat dat nog wel eens.. en de ruitenwisser zit links en de richtingaanwijzer rechts…. Dat vergat ik ook wel eens.) De wegen buiten de highway waren af en toe bar en boos. Putten, gaten en water op de weg, maakten het niet altijd gemakkelijk. (oh ja… dit mag het autoverhuur bedrijf niet weten…de onverharde wegen waren niet toegestaan met deze auto…. Maar hoe kom je dan op een betaalbare campingplaats???). Je kunt volgens de boeken in Australie, op veel plaatsen gratis camperen, maar alleen konden wij deze vaak niet vinden, maar dan kwamen wij soms ineens op plaatsen waar wij geen camping verwachtten, deze waren soms gratis, maar soms ook ineens heel duur (als je in een National park slaapt, komt vaak de volgende ochtend de Ranger geld ophalen en dan is het maar afwachten wat het kost, de ene keer 3 dollar per persoon maar wij hebben zelfs een keer 27 dollar betaald voor een gat in de grond als toilet met verder niets). Wij hebben prachtige stranden, bossen, wijngaarden, gebergten en watervallen gezien. In Byron bay hebben wij ook geprobeerd te surfen, dat was nog best lastig na 2 jaar niet meer surfen en voor rene de eerste keer.

De volgende dieren hebben wij op de weg allemaal gespot:
Kookabaruus en kraaien waar wij in de National parken, ’s morgens gewekt werden (wat een geluid kunnen die beesten maken zeg). Wij hebben valkparkieten, papegaaien (in alle kleuren),kakatoes, mussen, etc. gezien. Wij hebben Possums in de bomen gespot en in onze bbq plaats gezien. Goanna’s (grote hagedis)op de campsites (bijna) in en om de auto gezien. Verschillende soorten en maten hagedissen gezien. In Byron bay waren wij heerlijk aan het zwemmen waren, toen een vent met zijn hand op zijn hart naar het strand kwam vliegen dat er haaien waren…Maar het was een school met Dolfijnen die op 2 meter afstand heerlijk door de golven aan het springen waren, op zoek naar visjes. Wij hebben een hoop spinnen, mieren, rupsen en sprinkhanen in alle soorten en maten gezien. De muggen vonden mij wel lekker en hebben ongeveer mijn hele benen veranderd in een dartboard.(inmiddels heb ik wat tips van locals gekregen, en de middeltje ook maar aangeschaft: spray’s , wierook etc).
Vandaag (inmiddels gisteren) hebben wij het hippie stadje Nimbim bezocht, de enige stad waar softdrugs nog gedoogd is binnen Australië. Grappig stadje waar hippies wonen en leven. Wat een apart gevoel is het om daar rond te lopen. Iedere 5 meter wordt je gevraagd of je marihuana wilt kopen en je wordt doodgegooid met regenboogkleurige kleding en wierook. Daarnaast moet je nog opletten wat je kookt want voordat je het weet zit er wiet in (een gebakje kan zomaar een spacecake zijn of zo).
Eind van de dag zijn wij aangekomen in de plaats Surfers paradise, wat een speldenknop op de kaart is. Maar eenmaal daar aangekomen is het een enorm grote toeristische stad waar van alles en nog wat te doen is. Wij verblijven hier de laatste 2 dagen en vertrekken dan naar Brisbane om daar de camper af te gooien.

• 02 Februari 2011 - 20:45

Richard En Elvira:

Wat een heerlijk kampeeravontuur, maar doen jullie wel voorzichtig met die Cycloon in aantocht. Hier werd al gezegd dat hij tot 300km p.u. kan aanzwellen en golfen van 7 meter hoog kan veroorzaken. In ieder geval heel veel reis plezier nog en tot lees........:-)

• 02 Februari 2011 - 20:54

Rolf Schild:

Een echte surfbink!!! En een voorbeeld voor de toeristen!!!

groeten uit het vriezende nederland!!!

• 02 Februari 2011 - 22:11

Daan:

Doe je voorzichtig zussie! Veel plezier

• 02 Februari 2011 - 22:12

Mams:

Wat een helden zijn jullie zeg

Voor spinnen roepen wij jullie voortaan , zullen een hoop familieleden en vrienden blij mee zijn

Heerlijk verhaal weer , wat maken jullie allemaal mee zeg , echt respect voor jullie .
    Niks luie , luxe vakantie,maar gewoon bikkelen

Tot snel weer

Kus Mama

• 03 Februari 2011 - 08:10

Ester:

Hahaha en je schrijfstijl is ook echt grappig, doe je goed meis!
    Toch wel leuk om het zo te hebben vastgelegd. Kan je eigenlijk een boek maken van al die verhalen die je op deze website plaatst?

• 03 Februari 2011 - 09:51

Ma Ineke:

hallo jullie daar wat een avantuur zeg dat is leuk om zoveel te beleven daar kijken jullie nog lang op terug ,en dat pakken ze nooit meer van jullie af ,fijn dat jullie mijn even ge sms hebben dat jullie niet in die streek zaten waar die orkaan was (gezien op tv ) maar was er niet helemaal gerust op ,omdat ze hier zijden dat hij een groot deel van het land ging meenemen dus best eng voor de achterblijvers ,nu rene je zol er in iedergeval geen spijd van hebben van deze reis met Nathalie ,zo hebben jullie elkaar goed leren kenen ,zeker in die omstandigheden ,maar als jullie dit allerbij leuk vinden volg er beslist nog wel anderen reizen ,al is dat dan niet zo ver weg zou leuk zijn z'n campertje aan te schaffen hier in Nederland ,en dan er mee te gaan reizen ,ik hoop dat jullie het mee zal vallen met de weersomstandigheden dat het jullie niet in de weg staat te doen wat jullie nog willen doen groetjes en een dikke kus ma en Arie xxxx

• 03 Februari 2011 - 13:37

Paulien Van Achteren:

Wouw weer een verhaal zeg. Leuk. Heb net gisteren een verhaaltje getypt op je vorige reisverslag. Ik wil jullie vragen om dat nog even te lezen.
    Veel plezier nog en tot ......????????
    Paulien

• 06 Februari 2011 - 15:09

Teunie:

geweldig die verhalen die je schrijft. je maak een hoop mee geniet nog maar lekker veel reis plezier

• 12 Februari 2011 - 11:26

PITA Again:

Dag Dartbordje!

Indonesië is zeker niks vergeleken met de hygiene de toiletten van Aussie hahaha, ff serieus...

Enne, René heeft gelijk met z'n 'wows', het ziet er werkelijk fantastisch uit!!
    Leuke sprinkhaan ook, Japie Krekel is er ook zie ik ;0)

Groetjes van je dinnetje